بوتاکس درمان میگرن

بوتاکس برای درمان میگرن:

سال ها پیش، بیمارانی که برای چین و چروک صورت به آنها بوتاکس تزریق شد و از میگرن رنج می بردند، گزارش دادند که میگرن آنها کاهش یافته است. این امر دانشمندان را بر آن داشت تا تحقیقات گسترده تری در مورد نقش بوتاکس در درمان میگرن انجام دهند و سرانجام در سال 2010، بوتاکس برای درمان میگرن مزمن توسط FDA تایید شد.

امروزه تزریق بوتاکس به عنوان جدیدترین درمان میگرن مطرح است و همچنین روشی رایج برای درمان سردرد میگرن در کشورهای پیشرفته مانند اروپا و آمریکا می باشد. این رویکرد به دلیل فواید فراوانی که دارد در میان مبتلایان به میگرن طرفداران زیادی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

تزریق بوتاکس میگرن یکی از بهترین و موفق‌ترین درمان‌های میگرن است و افراد مبتلا به سردرد مزمن روزانه را با موفقیت درمان کرده است.

میگرن مزمن به میگرنی گفته می شود که بیش از 15 روز در ماه رخ می دهد که حداقل 8 روز آن سردرد میگرنی بر اساس کرایتریای میگرن بوده و تقریباً 3 ماه طول می کشد.

میگرن چیست؟

میگرن در واقع به عنوان سردردی مکرر شناخته می شود که اغلب یک طرف سر را درگیر می کند و افراد دچار از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ می شوند.شدت درد میگرن ضربان دار این است که عملکرد فرد را در زندگی روزمره مختل می کند. این نوع سردردها بر اساس شدت حملات، تعداد آنها در روز و همچنین تداوم و عود آنها در بیماران مختلف می تواند متفاوت باشد.

اگر این سردردها دو مورد از علائم زیر را داشته باشد، فرد مبتلا به میگرن است و برای درمان باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد:

• سردردهای یک طرفه

• هنگام ابتلا به سردرد، شدت آن به صورت دردهای ضربان دار است.

• این سردرد با حالت تهوع و استفراغ همراه است.

• درد شدید و مکرر است.

• وقتی انسان دچار سردرد می شود، از نور یا از صدا می ترسد.

میگرن انواع مختلفی دارد:

میگرن رایج: نوعی میگرن است که هیچ علامتی ندارد و معمولاً شایع ترین نوع سردرد در زنان و مردان است.

میگرن کلاسیک: نوع دیگری از میگرن، میگرن کلاسیک است. قبل از شروع شدن، بیمار معمولاً نوعی تجربه بینایی مانند دیدن جرقه های نور مشاهده می کند.

میگرن مزمن: میگرن مزمن میگرنی است که بیش از 15 روز در ماه رخ می دهد و حداقل 8 روز آن سردرد میگرنی بر اساس کرایتریای میگرن داشته باشد و حدود 3 ماه طول کشیده باشد.

چه کسانی کاندیدهای مناسب برای درمان میگرن با بوتاکس هستند؟

بیماران مبتلا به میگرن مزمن، که به درمان های پزشکی معمول پاسخ نداده اند، کاندیدهای خوبی برای تزریق میگرن بوتاکس هستند. همچنین تزریق بوتاکس میگرن در سردردهای پس سری، سردردهای همراه با گردن درد و سردردهای تنشی موثر است.

چه کسانی برای تزریق بوتاکس میگرن مناسب نیستند؟

تزریق بوتاکس برای بیماران میگرنی که حملات سردرد آنها کمتر از 15 روز در ماه است یا از انواع دیگر سردردها غیر از میگرن رنج می برند توصیه نمی شود. همچنین در موارد حساسیت به آمپول بوتاکس و ابتلا به بیماری های زمینه ای مانند میاستننی گراویس که بوتاکس باعث تشدید بیماری می شود، تزریق بوتاکس انجام نشود.

آن دسته از بیمارانی که سردردهای ناشی از فشار خون بالا، سردردهای قاعدگی و سردردهای سینوسی دارند، کاندیدای مناسبی برای تزریق بوتاکس نیستند.

تزریق بوتاکس چقدر در درمان میگرن مفید است؟

در یک مطالعه بر روی بیماران سردرد مزمن، 80٪ از بیماران تزریق بوتاکس کاهش شدت سردرد، تعداد حملات سردرد یا هر دو را گزارش کردند. حدود 60 درصد از بیماران میگرنی گزارش کردند که درمان سردرد با بوتاکس عالی بود، به طوری که حملات میگرنی آنها به طور کامل ناپدید شد، حدود 19.5 درصد از بیماران بهبود جزئی را گزارش کردند و 20 درصد گزارش کردند که هیچ تغییری در شدت و تعداد حملات سردرد گزارش نشده است.تزریق بوتاکس بهترین درمان میگرن است و در درمان بیماران مبتلا به سردردهای مزمن روزانه موفق بوده است.

تزریق بوتاکس چگونه به میگرن کمک می کند؟

همانطور که گفتیم تزریق بوتاکس با مکانیسم فلج کننده باعث شل شدن عضلات و جلوگیری از انقباض آنها و در نتیجه تسکین درد در بیماران مبتلا به سردرد مزمن می شود. اما در بررسی های انجام شده مشخص شد که پیشگیری از سردرد بوتاکس با مکانیسم دیگری انجام می شود و آن جلوگیری از انتشار سیگنال های درد در انتهای عصبی سر و گردن است، بنابراین استفاده از بوتاکس در کاهش سردرد، بیشتر از آنکه به شل شدن عضلات مربوط باشد ناشی از کاهش انتقال سیگنالهای درد به نخاع میباشد.

مناطق تحت درمان بوتاکس میگرن:

ناحیه مناسب برای تزریق بوتاکس میگرن به علائم و نقاط سردرد بیمار بستگی دارد. متخصص سردرد با بررسی دقیق بهترین نقاط را برای تزریق بوتاکس انتخاب می کند تا در کمترین زمان درمان شوید.تعداد این مناطق به شرح زیر است:

• پیشانی

• هر دو گیجگاه

• پشت سر

• کنار و پشت گردن

• قسمت های بالای شانه

مدت زمان بوتاکس میگرن چقدر است؟

طول مدت بوتاکس میگرن از 4 تا 6 ماه متغیر است. اما این مدت بستگی به فرد و ناحیه ای که تزریق در آن انجام می شود دارد. برای گرفتن نتیجه بهتر طبق نظر پزشک باید پنج تا شش جلسه متوالی تزریق بوتاکس میگرن انجام دهید که در این صورت درد میگرنی شما کاهش یافته و مدت آن افزایش می یابد.

نکته: میگرن با بوتاکس صددرصد درمان نمی شود و هدف از انجام این کار کنترل و کاهش میگرن است. همچنین در صورت احساس بهتر فرد می تواند تزریق بوتاکس را متوقف کند و در طول حملات میگرنی دوباره تزریق بوتاکس را شروع کند.

مراقبت های بعد از تزریق میگرن بوتاکس چیست؟

مدت اثر بوتاکس بین 3 تا 6 ماه است، زمان تزریق مجدد بوتاکس برای هر فرد متفاوت است و به هیچ وجه باعث وابستگی نمی شود.

برای کاهش احتمال کبودی بهتر است تا 3 روز پس از تزریق از مصرف قرص سرماخوردگی، چای سبز، ویتامین E و جینسینگ خودداری کنید.اگر آسپرین و سایر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

2 تا 4 ساعت بعد از تزریق میگرن بوتاکس از خم کردن سر، گردن و بدن به سمت جلو، مانند خواندن کتاب با گردن خم و نماز خواندن و همچنین خم کردن سر به عقب مانند دراز کشیدن به صورت افقی، از روز تزریق بوتاکس خودداری کنید. در روز و شب از گرم کردن ناحیه سر و گردن و ماساژ نواحی تزریق شده (مانند حمام طولانی، سونا و ...) خودداری کنید و فشار بیش از حد به پوست بلامانع است.

تاثیر بوتاکس بر روی عضلات پس از 4 تا 7 روز شروع می شود و به تدریج پس از 14 روز کامل می شود، بنابراین برای کاهش سردرد باید تا حدود 2 تا 3 هفته پس از تزریق صبر کنید.

اما گفته شد که با تزریق های مکرر، طول این دوره افزایش می یابد و در برخی موارد پس از 5 بار تزریق بوتاکس، عضلات آتروفی شده و نیاز به تزریق مکرر بوتاکس از بین می رود.

جهت انجام بوتاکس درمان میگرن و همچنین اطلاع از قیمت بوتاکس درمان میگرن در کلینیک زیبایی یاس بندرعباس که یکی از بهترین و مجهزترین مرکز خدمات زیبایی در بندرعباس می باشد کافیست با ما در تماس باشید.

خدمات ما